Komentár k § 78a – Poradca 6/2014
30. 12. 2013
Komentár k § 78a zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty
Platitelia dane sú okrem daňového priznania a súhrnného výkazu povinní podávať kontrolný výkaz. Táto povinnosť sa v zákone zaviedla novelou zákona č. 360/2013 Z. z. Po prvýkrát sa kontrolný výkaz podáva za prvé zdaňovacie obdobie roku 2014.
Kontrolný výkaz sú povinní podať platitelia DPH, ktorí sú registrovaní podľa § § 4, 4a, 5 a 6 zákona. Kontrolný výkaz je platiteľ dane povinný podať za každé zdaňovacie obdobie, za ktoré je povinný podať daňové priznanie, a to v lehote na podanie daňového priznania. Ak platiteľ dane podá daňové priznanie skôr ako 25. deň po skončení zdaňovacieho obdobia, je povinný najneskôr v ten istý deň keď podá daňové priznanie podať aj kontrolný výkaz.
Platiteľ dane nie je povinný podať kontrolný výkaz v týchto prípadoch:
1. Ak podáva za príslušné zdaňovacie obdobie tzv. nulové daňové priznanie (daňové priznanie, v ktorom nie sú údaje o uskutočnených zdaniteľných plneniach a ani o prijatých zdaniteľných plneniach).
2. Ak v daňovom priznaní vykazuje platiteľ dane len údaje o dodaných tovaroch do iného členského štátu s oslobodením od dane podľa § 43 a § 45 (prvý odberateľ) a/alebo údaje o vývoze tovaru do tretieho štátu oslobodené od dane podľa § 47) a súčasne za dané zdaňovacie obdobie si platiteľ dane neuplatňuje žiadne odpočty dane z prijatých zdaniteľných plnení okrem odpočítania dane z dovozu tovaru.
Ak platiteľ dane za príslušné zdaňovacie obdobie vykazuje v daňovom priznaní len plnenia oslobodené od dane napr. podľa § 38 a nevykazuje žiaden odpočet dane z prijatých plnení, je povinný podať kontrolný výkaz, a to aj napriek tomu, že kontrolný výkaz nebude obsahovať žiadne údaje z faktúr (údaje o oslobodených plneniach sa do kontrolného výkazu neuvádzajú). V takomto prípade podá „prázdny“ kontrolný výkaz a vyplní len identifikačné údaje (IČ DPH, obdobie za ktoré kontrolný výkaz podáva, obchodné meno, adresu,...)
Kontrolný výkaz musí platiteľ dane podať elektronicky so zaručeným elektronickým podpisom alebo ak platiteľ dane nemá zaručený elektronický podpis, musí doručiť kontrolný výkaz s elektronickou značkou pridelenou správcom dane na základe dohody o elektronickom doručovaní (§ 13 zákona č. 563/2009 Z. z. daňový poriadok, v znení neskorších predpisov).
Kontrolný výkaz sa musí podať vo formáte XML. Opis dátového rozhrania je zverejnený na portáli Finančného riaditeľstva SR.
V kontrolnom výkaze uvádza platiteľ dane údaje v členení podľa prílohy k Opatreniu Ministerstva financií SR č. MF/19057/2013-73, ktorým sa ustanovuje vzor kontrolného výkazu k dani z pridanej hodnoty. Základné členenie kontrolného výkazu vychádza z odseku 2 zákona (časť A,B,C,D kontrolného výkazu).
Podrobnosti na vyplnenie kontrolného výkazu sú uvedené v Poučení na vyplnenie kontrolného výkazu. Opatrenie a poučenie je zverejnené vo Finančnom spravodajcovi MF SR č. 11/2013 (opatrenie a Poučenie je zverejnené aj na webovej stránke Finančného riaditeľstva SR). Zachovanie štruktúry údajov podaného kontrolného výkazu je dôležité z dôvodu, že systém môže odmietnuť nesprávne podaný kontrolný výkaz, pričom na takúto situáciu sa bude hľadieť ako keby kontrolný výkaz platiteľ dane vôbec nepodal.
Kontrolný výkaz má 4 samostatné časti, a to:
• časť A členenú na časť A1 a A2, ktorú vypĺňa dodávateľ (§ 78a ods. 2 písm. a/)
• časť B členenú na časť B1, B2, a B3, ktorú vypĺňa odberateľ (§ 78a ods. 2 písm. b)
• časť C členenú na časť C1, ktorú vypĺňa dodávateľ a časť C2, ktorú vypĺňa odberateľ (§ 78a ods. 2 písm. c/)
• časť D členenú na časť D1 a D2, ktoré vypĺňa dodávateľ (§ 78a ods. 2 písm. d/).
Členenie údajov v kontrolnom výkaze vychádza z odseku 2:
1. Údaje z vydaných faktúr o tuzemských dodávkach tovarov a služieb, z ktorých je povinný platiteľ dane odviesť DPH v SR.
Tieto údaje uvádza platiteľ dane (dodávateľ) v časti A.1. kontrolného výkazu
Sú to faktúry vyhotovené pre platiteľa dane, pre zdaniteľnú osobu, pre právnickú osobu, ktorá nie je zdaniteľnou osobou a pre nezdaniteľnú osobu, ak ide o dodanie cezhraničného zásielkového predaja, z ktorého je povinný dodávateľ odviesť DPH v SR. Faktúry vyhotovené pre nezdaniteľnú osobu platiteľ dane neuvádza v časti A1 (uvedie v D).
V časti A.1. neuvádza platiteľ dane zjednodušené faktúry (doklad z ERP alebo iná zjednodušená faktúra podľa § 74 ods. 3 zákona a faktúry o dodaní tovarov a služieb s oslobodením od dane.
2. Údaje z vydaných faktúr, z ktorých je povinný platiť DPH príjemca tovaru a dodanie sa týka týchto tovarov:
- poľnohospodárske plodiny, ktoré sú uvedené v § 69 ods. 12 písm. f) zákona o DPH – sú to tovary, ktoré patria do kapitoly 10 a 12 Spoločného colného sadzobníka
- kovy ako oceľ a železo a polotovary z kovov, ktoré sú uvedené v § 69 ods. 12 písm. g) zákona o DPH – sú to tovary, ktoré patria do kapitoly 72 a do položiek 7301, 7308 a 7314 Spoločného colného sadzobníka (SCS)
- mobilné telefóny, ktoré sú uvedené v § 69 ods. 12 písm. h) zákona o DPH
- integrované obvody ako sú mikroprocesory a centrálne spracovateľské jednotky ktoré sú uvedené v § 69 ods. 12 písm. i) zákona o DPH.
Prenos daňovej povinnosti sa uplatní len ak cena tovarov je minimálne 5 000 eur (bližšie pozri výklad k § 69 ods. 12).
Tieto údaje uvádza platiteľ dane (dodávateľ) v časti A2 kontrolného výkazu.
3. Údaje z prijatých faktúr resp. z iných dokladov, z ktorých je povinný platiť DPH v tuzemsku príjemca tovaru alebo príjemca služby.
Ide o plnenia, z ktorých je povinný platiť DPH príjemca plnenia podľa § 69 ods. 2, 3, 6, 7, 9 až 12 zákona o DPH – nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu a tzv. cezhraničný a tuzemský prenos daňovej povinnosti.
Tieto údaje uvádza platiteľ dane (odberateľ) v časti B1 kontrolného výkazu.
V B1 uvádza odberateľ údaje z prijatých faktúr aj v prípade, ak nemá nárok na odpočítanie dane.
V B1 neuvádza odberateľ dodanie služby zahraničnou osobou z iného členského štátu alebo tretieho štátu, ktorá je oslobodená od DPH (napr. prijatie finančnej služby od poskytovateľa z iného členského štátu).
4. Údaje z prijatých faktúr vyhotovených platiteľom DPH, z ktorých si platiteľ dane uplatňuje odpočítanie dane.
Ide o prijaté faktúry vyhotovené k tuzemským dodaniam tovaru a služby, z ktorých si odberateľ uplatňuje odpočítanie dane. Prijaté faktúry uvádza platiteľ dane v kontrolnom výkaze za to zdaňovacie obdobie, v ktorom si uplatňuje odpočítanie dane.
Tieto údaje uvádza platiteľ dane (odberateľ) v časti B2 kontrolného výkazu.
V B2 odberateľ neuvádza údaje z prijatých faktúr o dodaní tovarov alebo služieb, ktoré sú oslobodené od dane (napr. dodania tovarov alebo služieb podľa § 28 až 42 zákona o DPH).
V B2 odberateľ neuvádza prijaté faktúry, ak nemá právo na odpočet dane (napr. banka neuvádza faktúru o prijatej službe, pri ktorej si nemôže uplatniť odpočítanie dane, t.j. nemá nárok na odpočítanie dane podľa § 49 ods. 3 zákona o DPH).
5. Súhrnný údaj o celkových sumách základov dane, dane a odpočítanej dane z prijatých zjednodušených faktúr podľa § 74 ods. 3 písm. a) až c) zákona o DPH.
Tento údaj uvádza platiteľ dane (odberateľ) v časti B3 kontrolného výkazu.
Odberateľ zahrnie do celkovej sumy len tie zjednodušené faktúry, z ktorých si uplatňuje odpočítanie dane v zdaňovacom období, za ktoré podáva kontrolný výkaz. Zjednodušenú faktúru, z ktorej si platiteľ dane neodpočítava daň, nezahrnie do kontrolného výkazu.
Do B3 odberateľ zahŕňa:
• doklady z ERP,
• doklad vyhotovený tankovacím automatom,
• doklad za tovar alebo službu, ak cena vrátane dane nie je viac ako 100 eur (napr. parkovacie lístky, cestovné lístky),
• diaľničné známky, pokiaľ nie zahrnuté v dokladoch z ERP.
6. Údaje z vyhotovených opravných faktúr podľa § 71 ods. 2 zákona
V časti C1 uvádza dodávateľ údaje z vyhotovených opravných faktúr podľa § 71 ods. 2 zákona o DPH k faktúram uvedeným v A1 a v A2. Ide o dobropisy a ťarchopisy (oprava základu dane) ako aj o iné opravy údajov pôvodných faktúr, ktoré sa týkajú zmeny údajov vo faktúre ako sú napr. opravy v množstve tovaru a iné.
V časti C2 uvádza odberateľ údaje z prijatých opravných faktúr k faktúram uvedeným v B1 a B2.
V C2 odberateľ uvádza aj údaje z jednotlivých prijatých dobropisov alebo ťarchopisov, ktoré sú vyhotovené k dodávkam, pri ktorých bol vydaný doklad z ERP, a to aj napriek tomu, že údaje z prijatých zjednodušených faktúr uvádza v kontrolnom výkaze jednou celkovou sumou v B3.
V C2 odberateľ uvádza aj údaje o oprave odpočítanej dani, ku ktorej nemá doklad o oprave základu dane (§ 78a ods.7).
V C1 a C2 uvedie platiteľ dane aj opravné faktúry (ktoré vyhotoví alebo prijme po 1. 1. 2014), ktoré sa týkajú opravy faktúr vyhotovených k dodaniam tovaru alebo služby do konca roka 2013.
7. Údaje o celkových sumách obratov evidovaných ERP a sumárne údaje o ostatných dodaniach tovarov a služieb, ktoré sa neevidujú ERP.
V časti D1 uvádza údaje dodávateľ, ktorý je povinný evidovať tržby ERP.
Do celkového obratu dodávateľ nemusí zahrnúť faktúry (faktúry vyhotovené so všetkými náležitosťami podľa § 74 ods. 1 zákona o DPH), ktoré sú uhradené v hotovosti a evidované prostredníctvom ERP. Tieto faktúry môžu byť zahrnuté v celkovom obrate, ak ich platiteľ dane nevie vylúčiť s celkového obratu ERP. To však neznamená, že tieto faktúry dodávateľ neuvedie v A1.
V časti D2 dodávateľ uvádza sumárne tie dodania tovaru alebo služby, ktoré nie je povinný uvádzať v A1 a v D1, a z ktorých je povinný odviesť DPH v tuzemsku (ide najmä o dodania tovarov a služieb pre nezdaniteľné osoby, ktoré nie sú evidované ERP).
Údaje v kontrolnom výkaze (v časti A, B a C) uvádza platiteľ dane podľa údajov uvedených vo faktúre (vyhotovenej alebo prijatej), t.j. sú tie isté ako sú uvedené vo faktúre.
Výnimkou sú:
- Údaje v A2, ktoré sa týkajú číselného kódu spoločného colného sadzobníka tovaru podľa § 69 ods. 12 písm. f) a g) – číselný kód SCS nemusí byť uvedený vo faktúre, pretože to nie je povinná náležitosť faktúry (§ 78a ods. 5). Aj napriek tomu musí platiteľ dane tento číselný kód uviesť do kontrolného výkazu.
- Údaje v B1, kde podkladom pre údaje v kontrolnom výkaze sú aj iné doklady ako faktúry (§ 78a ods. 3). Ak nemá platiteľ dane k dispozícii faktúru.
- Údaje o oprave odpočítanej dane v C2 (uvádza odberateľ) sa musia uviesť aj keď odberateľ nemá k oprave odpočítanej dane doklad vyhotovený dodávateľom (platiteľom dane) o oprave základu dane (§ 78a ods. 7).
Platiteľ dane uvádza v kontrolnom výkaze aj faktúry vyhotovené k bezodplatným dodaniam tovaru alebo služby. Z ustanovení zákona týkajúcich sa fakturácie § 71 a nasl. zákona totiž nevyplýva, že by v prípade bezodplatného plnenia bol platiteľ dane zbavený povinnosti vyhotoviť faktúru.
Poznámka k časti B1:
Ak odberateľ prijme službu od zdaniteľnej osoby z iného členského štátu alebo z tretieho štátu, pri ktorej sa uplatňuje prenos daňovej povinnosti, uvedie túto prijatú službu do kontrolného výkazu za zdaňovacie obdobie, v ktorom je služba dodaná, t.j. za zdaňovacie obdobie, v ktorom vzniká daňová povinnosť aj keď o dodaní služby nemá odberateľ k dispozícii faktúru. Právo na odpočítanie dane má platiteľ dane na základe uvedenia prijatej služby vo svojich záznamoch vedených podľa § 70 zákona o DPH (§ 51 ods. 1 písm. b) zákona o DPH). Ak odberateľ uviedol prijaté plnenie v kontrolnom výkaze na základe iných dokladov (nemá k dispozícii faktúru od dodávateľa) a následne v ďalšom zdaňovacom období dostane faktúru vyhotovenú o dodaní služby, túto faktúru už v kontrolnom výkaze neuvádza. Rovnako uvádza v kontrolnom výkaze všetky prijaté plnenia, z ktorých je povinný platiť DPH, a z ktorých odpočítava DPH v zdaňovacom období, v ktorom uvedie prijaté plnenie v záznamoch. Ide v podstate o všetky prípady uvedené v § 69 ods. 2, 3, 6, 9 až 12 zákona. Do stĺpca „poradové číslo faktúry“ je však povinný uviesť napr. interné číslo, pod ktorým má uvedené prijaté plnenie vedené v záznamoch.
Inak je to v prípade nadobudnutia tovaru z iného členského štátu. Ak platiteľ dane nadobudol tovar z iného členského štátu a ku dňu podania kontrolného výkazu nemá k dispozícii faktúru o nadobudnutí tovaru, nadobudnutie tovaru neuvedie do kontrolného výkazu. Údaje o nadobudnutí tovaru uvedie do kontrolného výkazu až za to zdaňovacie obdobie, v ktorom dostal faktúru.
Príklad:
Platiteľ dane nadobudol tovar z iného členského štátu 28. marca 2014
Faktúru dostal platiteľ DPH 14. apríla s dátum vyhotovenia 14. apríl 2014
Daňová povinnosť z nadobudnutia tovaru vznikla 14. apríla 2014
Platiteľ dane uvedie faktúru do kontrolného výkazu za zdaňovacie obdobie apríl a v stĺpci „dátum dodania“ uvedie dátum 28. 3. 2014
Príklad:
Platiteľ dane nadobudol tovar z iného členského štátu 28. marca 2014
Faktúru dostal 10. mája 2014 s dátumom vyhotovenia 10. máj 2014
Daňová povinnosť z nadobudnutia tovaru vznikla 15. apríla 2014 (§ 20 ods. 1 písm. a) zákona o DPH).
Platiteľ dane uvedie nadobudnutie tovaru do daňového priznania za mesiac apríl 2014.
Do kontrolného výkazu uvedie nadobudnutie tovaru z iného členského štátu až za zdaňovacie obdobie máj, kedy mal k dispozícii faktúru.
Podľa odseku 9 je platiteľ dane povinný podať dodatočný kontrolný výkaz, ak po podaní riadneho kontrolného výkazu zistí, že údaje v podanom riadnom kontrolnom výkaze sú neúplné alebo nesprávne.
Dodatočný kontrolný výkaz sa nepodáva automaticky s podaním dodatočného daňového priznania. V praxi sa môžu stať prípady, že napr. dodávateľ neuvedie v daňovom priznaní daň na výstupe z dodania tovaru za príslušné zdaňovacie obdobie, ale faktúru uvedie v kontrolnom výkaze. Platiteľ dane je povinný podať dodatočné daňové priznanie, ale nie je povinný podať dodatočný kontrolný výkaz.
Príklad:
Platiteľ dane (dodávateľ tovaru) v kontrolnom výkaze v časti A2 uviedol faktúru, ktorá obsahovala nesprávny údaj o dodanom množstve tovaru. Tento nesprávny údaj o množstve tovaru bol prenesený do kontrolného výkazu z vyhotovenej faktúry.
Riešenie:
Platiteľ dane nepodá dodatočný kontrolný výkaz.
Ak platiteľ dane opraví faktúru, ktorá obsahovala nesprávny údaj o množstve tovaru, t.j. vyhotoví novú faktúru podľa § 71 ods. 2 zákona (faktúra, ktorá mení pôvodnú faktúru), uvedie túto faktúru do časti C1 v kontrolnom výkaze podanom za zdaňovacie obdobie, kedy opravnú faktúru vyhotovil.
Oprava údajov v dodatočnom kontrolnom výkaze:
V každej časti kontrolného výkazu (časť A1, A2, B1, B2, B3, C1,C2, D1 a D2) je možné opraviť alebo doplniť nesprávne údaje a tieto opravy sa identifikujú podľa číselného označenia „kódu opravy“.
Môžu nastať napr. tieto situácie:
I. Nesprávny opis údajov z faktúry
Platiteľ dane, ktorý uviedol v riadnom kontrolnom výkaze nesprávne údaje z faktúry (nesprávny opis údajov z faktúry), postupuje takto:
1. uvedie pôvodné nesprávne údaje v celom riadku a v stĺpci „kód opravy“ uvedie kód 1 (t.j. storno údajov) a zároveň
2. uvedie nové opravené údaje v každom stĺpci príslušného riadku a v stĺpci „kód opravy“ uvedie kód 2.
Ak na faktúre dodávateľa chýbali údaje a odberateľ z tohto dôvodu v časti B2 z prijatej faktúry neuviedol všetky požadované údaje, nie je povinný na základe novej opravnej faktúry podať dodatočný kontrolný výkaz. Opravnú faktúru uvedie dodávateľ v časti C1 a odberateľ v časti C2 – v kontrolnom výkaze za zdaňovacie obdobie, kedy bola opravná faktúra vyhotovená/prijatá.
II. Omylom uvedené faktúry
Platiteľ dane uviedol v kontrolnom výkaze údaje, ktoré tam nemali byť uvedené. Napr. dodávateľ tovaru uviedol v kontrolnom výkaze duplicitne faktúru, ktorú vyhotovil v predchádzajúcom zdaňovacom období. Opravu uvedie tak, že uvedie pôvodné údaje v celom riadku a v stĺpci „kód opravy“ uvedie kód 1, t.j. storno údajov.
III. Doplnenie faktúry
Platiteľ dane neuviedol v kontrolnom výkaze, ktorú vyhotovil v príslušnom zdaňovacom období alebo ktorú prijal. Doplnenú faktúru (uvedie údaje z faktúry) v stĺpci „kód opravy“ uvedie pod kódom 2.
Príklad:
Platiteľ dane poskytuje opakovane služby. Platby sú dohodnuté za každý mesiac opakovane poskytovaných služieb. Platby majú byť realizované do 10 dní po skončení každého kalendárneho mesiaca. Daňová povinnosť (deň dodania služby) vzniká najneskôr posledný deň každého kalendárneho mesiaca, na ktorý sa platba vzťahuje (§ 19 ods. 3 zákona o DPH).
Dodávateľ za marec nevyhotoví faktúru a faktúru vyhotoví až v máji.
Riešenie:
V máji musí platiteľ dane podať dodatočný kontrolný výkaz a v ňom uviesť faktúru, ktorú bol povinný vyhotoviť za mesiac marec. Faktúru bol povinný vyhotoviť najneskôr do 15. apríla a mal povinnosť ju uviesť v kontrolnom výkaze za zdaňovacie obdobie marec.
IV. Nesprávne uvedený celkový obrat evidovaný elektronickou/kými registračnou pokladnicou
Ak platiteľ dane uvedie ktorýkoľvek údaj v D1 nesprávne, uvedie pôvodné nesprávne údaje v celom riadku a v stĺpci „kód opravy“ uvedie kód 1 (t.j. storno údajov) a zároveň uvedie nové opravené údaje v každom stĺpci príslušného riadku a v stĺpci „kód opravy“ uvedie kód 2.